Behandling av personuppgifter

Omsorg för oss är mer än bara att tillhandahålla stöd; det är en passion för att skapa livsavgörande förändringar. FRIHET, RESPEKT OCH VÄRME, är Omsorogsenhetens värdeord och utgör kärnan i allt vi gör.
Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter

Omsorgsenheten erbjuder personlig assistans och stöd med målet att anpassa våra tjänster efter varje individs unika behov och önskemål. För att kunna göra detta på bästa sätt, samt för att uppfylla krav från lagstiftare och beställare, samlar vi in och behandlar olika personuppgifter.

Vi hanterar dina uppgifter med största omsorg och i enlighet med gällande lagstiftning. Din integritet är viktig för oss, och vi använder informationen enbart för att ge dig den bästa möjliga servicen och för att uppfylla våra avtal. Om du har frågor om hur vi hanterar dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss.

Behandling av personuppgifter

På Omsorgsenheten Sverige behandlar vi följande personuppgifter om våra
uppdragsgivare: namn, personnummer, adress, e-postadress, telefonnummer samt
uppgifter relaterade till din personliga assistans. I vissa fall kan vi även hantera bilder,
filmer och artiklar där du medverkar.

När du kontaktar Omsorgsenheten Sverige, sparar vi dina kontaktuppgifter (som namn, e-post
och telefonnummer) för att hantera din förfrågan om assistans. Dina personuppgifter samlas
även in genom assistansavtal, samtal och mejl, samt i den löpande kontakten kring din
personliga assistans. Om en legal företrädare lämnar dina uppgifter, utgår vi från att de har rätt
att göra det.
Vi behandlar personuppgifter baserat på din relation till oss, oavsett om du är kund, närstående
eller har sökt jobb hos oss. För mer information, läs våra integritetspolicyer nedan som gäller för
olika kategorier av individer.

Hos Omsorgsenheten Sverige är din trygghet och säkerhet vår högsta prioritet när det kommer
till hantering av personuppgifter. Vi följer noggrant de krav som ställs av tillämplig
personuppgiftslagstiftning och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Vid behandling av känsliga personuppgifter, såsom uppgifter om hälsa och
funktionsnedsättning, säkerställer vi att detta endast görs när det är nödvändigt och med
lagstöd. Vi behandlar alla personuppgifter enligt strikta interna riktlinjer och rutiner som syftar till
att skydda din integritet. All vår hantering av personuppgifter sker i enlighet med EU
dataskyddsförordning GDPR och svensk lagstiftning.
Omsorgsenheten Sverige är ansvarig för all personuppgiftshantering som sker inom vår
verksamhet, och vi strävar efter att du alltid ska känna dig trygg när du delar dina uppgifter med
oss.

Vi behandlar dina personuppgifter så länge du anlitar oss som assistansanordnare. Efter att
assistansuppdraget upphört gallras dina uppgifter i enlighet med LSS. Vi kommer då endast att
fortsätta lagra dem om det följer någon sådan skyldighet av lag.
Vid kontaktförfrågningar sparar vi de kontaktuppgifter du lämnar i en kontaktförfrågan i tre
månader efter att ändamålet med din kontaktförfrågan är uppfyllt.

Du har rätt att begära information om de personuppgifter vi har om dig när som helst. Om du
upptäcker att dina uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta, kan du begära att få dem
rättade, ändrade eller raderade. Du kan också återkalla ditt samtycke för
personuppgiftsbehandling som baseras på detta samtycke. Notera dock att vissa uppgifter inte
kan raderas om det finns lagstadgade krav på lagring, exempelvis bokföringsregler eller
bevarande av journalhandlingar.